Verbindend leidinggeven? Dat vraagt bewuste tijd

Ze valt mij meteen op, deze deelneemster aan een workshop Verbindend Leiderschap. Jonge dertiger, jonge mama, jonge leidinggevende. De goesting en de toewijding stralen van haar af. De eerste frustraties ook. Ze is zoals ik enkele jaren geleden. Wat een spiegel: een beloftevolle jonge leidinggevende, met ambitie en talent. En zoekend, want het is moeilijker dan gedacht, medewerkers motiveren en meetrekken.

Tijdens een groepsoefening vuurt ze haar vragen af. Allemaal goed en wel, dat wij vertellen dat adviseren niet werkt, en welke strategieën je wel kan inzetten om eigenaarschap bij je medewerkers te leggen en samen tot een oplossing te komen. Maar hoe doe je dat in een vergadering met een overvolle agenda en collega’s met ondoordachte ideeën? Ondanks alle goede bedoelingen komt het er vaak op neer dat je als leidinggevende de knoop doorhakt en zegt: “Jouw idee is niet realistisch. Ik stel voor dat we het anders aanpakken…”  

Hoe maak je tijd?

De technieken die wij tijdens de training Verbindend Leiderschap inoefenen, lijken voor de jonge leidinggevende haaks te staan op het tijdsgebrek waarmee ze zich elke vergadering (en elke dag) weer geconfronteerd ziet. Loont dat wel, tijd maken om anders te communiceren en bewust de waarden en behoeften van elke medewerker te (h)erkennen?

Herkenbaar? Voor mij als leidinggevende en trainer in elk geval wel.

Hou je advies zolang mogelijk voor jezelf…

Wat mooi dat deze leidinggevende dat voorbeeld op tafel gooit! Nu kunnen we echt aan de slag. We hebben het over tijd gebrek en de kracht van langdurige relaties opbouwen: als je een lange en constructieve relatie wil met een medewerker, is het beter om wel samen te zoeken naar een werkbaar alternatief voor het oorspronkelijke idee.

Door je oordeel uit te stellen, véél vragen te gebruiken, je advies zolang mogelijk voor je te houden (en heus, dat is voor niemand vanzelfsprekend), écht te luisteren, is het mogelijk om én tot een beter resultaat te komen, én de relatie met je medewerker te verstevigen. Je medewerker voelt zich gewaardeerd, weet dat ideeën welkom zijn en ervaart dat samen een idee uitwerken, tot een beter project leidt.

Twee plusplunten

Op het einde van de dag geeft de jonge leidinggevende aan dat ze beseft hoe ze het anders wil aanpakken. Ze is opgelucht. Ze wil oefenen om meer in dialoog te gaan met haar mensen. Twee pluspunten: vergaderingen krijgen een minder overvol karakter. En in gesprekken per twee maakt ze tijd om het beste uit elke individuele medewerker te halen en samen een project of idee naar een hoger niveau te tillen.

Twijfelen mag, oefenen mag, motiveren komt!

De jonge leidinggevende vertrekt stralend naar huis. Ik straal met haar. Dat is wat we willen doen met workshops over Verbindend Leiderschap: leidinggevenden de ruimte geven om hun twijfels over hun aanpak op tafel te gooien. En via oefenen in Verbindend Leiderschap te groeien in hun professionele opdracht. Zodat ze merken dat het echt waar is: via verbindend leiderschap motiveer je medewerkers meer, en wordt de output beter.
Deze blog verscheen ook op www.ilovemyjob.be, waar ik actief ben als ‘I ♥ my job architect’ en loopbaancoach.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *