Kapsalon zonder afspraak is kapsalon met rust
“Ik kreeg te veel stress van werken met afspraken. Nu komen de mensen binnen als ze willen. Er komt altijd wel weer iemand.”
Ik ben op vakantie in Zuid-Duitsland en maak op de allerlaatste dag één van mijn vakantievoornemens waar: mijn haar laten knippen. Een boeiend gesprek met de kapster, een jonge dertiger, krijg ik zomaar bij.
Ze is een typische kapster, vindt ze zelf. Haar barbiepoppen hadden elke week een andere haarstijl, haar tienervriendinnen wisten bij wie ze terecht konden voor een experiment met krullen. En zodra ze haar diploma had, is ze in een echte kapperszaak gestart.
En toch is het zoeken geweest. Tot ze ontdekte dat klanten bedienen op afspraak, de lol wegnam. Al die afspraken zorgden ervoor dat ze voortdurend naar de klok keek of ze niet uitliep. Babbels werden minder spontaan, de minuten tikten te snel weg.
Nu runt ze samen met een collega een kapperszaak op de hoek bij het station. “Kom binnen zonder afspraak”, staat er op de deur. Ik wandel binnen als een man bijna klaar geknipt is. En terwijl de kapster mijn haar 15 cm korter knipt en mij goede raad geeft over een vochtigheidskuur, vertelt ze dat het vanzelf loopt. Ze vertrouwt erop dat er altijd wel een nieuwe klant komt. En hoppakee, net dan wandelt er een vrouw binnen. Dat klopt dus alvast. De kapster vertelt me ook nog dat mensen soms weinig tijd hebben. Soms raadt ze hen aan om in de bar wat verderop iets te gaan drinken of alvast inkopen te gaan doen. En ja, soms komen ze niet terug. En hoppakee, daar wandelt een man binnen die eigenlijk niet wil wachten. Helaas… ik zit nog in de stoel, en er wacht een dame… Hij besluit om eerst iets te gaan drinken. Grijnst naar ons: “Mijn aperitiefje komt vroeg vandaag.”
Deze kapster heeft een omgeving gecreëerd die bij haar past. Ze heeft gevonden wat wij bij ‘I ♥ my job’ aanraden aan elke coachee: je talent kunnen inzetten op een plek die je past, dat wil zeggen: je talent laat uitblinken. De zoektocht naar die context om zonder stress je talent in te zetten, is vaak complex. Dat is echt proberen, voelen, het anders aanpakken, een volgende plek opzoeken. Deze kapster is het gelukt. En haar stressvrije salon trekt duidelijk de klanten aan die bij haar passen. Dat is vaak de kers op de taart: als je uitstraalt wie je wil zijn als professional, komen klanten en kansen net dat tikje sneller naar je toe.
En zo vond ik een kapster die bij mij paste: zonder afspraak binnenwandelen, veel tips krijgen en een inspirerend gesprek over stress en werkgeluk voeren in het Fränkische Duits. Heerlijk.
Deze blog verscheen ook bij ‘I love my job‘, waarvoor ik actief ben als coach en trainer.